14 Şubat 2016 Pazar

Türk mizahının en iyi 50 kahramanı

Kültürümüzün en renkli tarafı olan Türk mizahının yapı taşlarını belirledik. Ata Demirer, Ali Poyrazoğlu, Müjdat Gezen, Ayşen Gruda, Latif Demirci, Kandemir Konduk, Gonca Vuslateri, Vedat Özdemiroğlu, Yasemin Yalçın, Kaan Sezyum, Metin Üstündağ, Aziz Kedi, Onur Ünlü, Gökhan Akçura ve Cengiz Bozkurt’un katkılarıyla...

Birbiri ardına araştırma yapılıyor, sonuçlar gülmenin stresin panzehiri olduğunu, ömrü uzattığını, akciğerleri bile temizlediğini söylüyor. Peki, biz neye gülüyoruz, bizi kim güldürüyor? Hafızamızı yokladık, araştırdık, bilenlere danıştık, ortaya bir liste çıkardık. İşte her seferinde sanki ilk kez karşılaşıyor gibi güldüğümüz filmler, kitaplar, oyunlar, karikatürler, karakterler ve replikleri... Sürçülisan ettiysek affola! 
AHMET KURAL-MURAT CEMCİR 
HALAYIN KANUNUNU YAZDIK YENİDEN
Önce ‘Çalgı Çengi’, sonra ‘İşler Güçler’, sonra da ‘Düğün Dernek’ler... Onlar Türkiye mizahının yeni ikilisi. 

ŞENER ŞEN 
AĞANIN POHUNUN ÜSTÜNE POH OLUR Mİ?
‘Süt Kardeşler’, ‘Tosun Paşa’, ‘Davaro’, ‘Züğürt Ağa’ filmleri kadar filmlerinde canlandırdığı karakterler de meşhur oldu. ‘Ziver’, ‘Maho Ağa’,  ‘Badi Ekrem’... 
AVNİ
Rahmetli Oğuz Aral ‘Avanak Avni’yle unutulmaz bir karakteri toplumsal hafızamızın silinmezleri arasına soktu. ‘Gırgır’ bir ekoldü ve bu ekolün en önemli simgesiydi ‘Avni’.

BEN DE NİŞANTAŞI ÇOCUĞUYUM
BURHAN ALTINTOP
Gülse Birsel’in yarattığı ‘Avrupa Yakası’nın efsanelerinden Burhan Altıntop!



Gonca Vuslateri seçti...
Müjdat Gezen’i sahnede izlemek bir şölendir. Çünkü anı çok iyi takip eder. Bu zamanlamaları hatta özellikle sessizliği kullanma konusunda bile çok ustadır.
Metin Akpınar’dan mizahın kolektif bir şey olduğunu öğrendik. 
Kemal Sunal, oyunculuğu ve yalnızca duruşu ile bile insanları güldürebilen bir yetenek devrimidir.


RECEP İVEDİK 
AGRESİFİM, KOMPLEKSLİYİM AMA PERDELERİMİ KALDIRDIĞIMDA DA KEDİ GİBİ BİR İNSANIM
Şahan Gökbakar geçen hafta ‘Recep İvedik’ karakterinin beşinci filmini çekeceğini açıkladı.

ÖZTÜRK SERENGİL
KELAJ 
Kendine has vurguları dillere pelesenk oldu ‘kelaj’, ‘yeşşe’, ‘temem’ sözlerini dağarcığımıza ekledi.

Vedat Özdemiroğlu seçti...
Muhlis Bey ve Yavlum Mithat, absürt mizahı halkla tanıştıran başlı başına bir ekol oldu.

Erdil Yaşaroğlu sayesinde  hayvanlar âleminin iç dünyasını öğreniyoruz.


Kandemir Konduk seçti...

Absürt mizahın ustası Suavi Süalp’i anımsadım. Bir türkü ve yanıtı:
Türkü: “Bir ateş ver sigaramı yakayım ...” 
Suavi: “Babanın uşağı mı var!...”




LEYLA İLE MECNUN�
HUUOP, İSMAİL ABİ! 

‘Leyla ile Mecnun’un yaratıcısı Onur Ünlü’ye göre ‘Uçurtmayı Vurmasınlar’daki “Ben işemedim ki, Miki işedi” sahnesi çok komik.

Gökhan Akçura seçti... 
Cemal Nadir öleli 70 yıl olmuş. Ama kendinden sonra gelen karikatüristler üzerindeki etkileri çok güçlüdür. Ne yazık ki hâlâ bütün çalışmalarını toplayan bir yayın yapılamadı. 
Kaan Sezyum seçti... 
Behiç Pek: Tüm zamanların en iyi ikililerinden Latif Demirci’nin partneri. 


Aziz Kedi seçti...
Ekşi Sözlük:  Türkiye’nin ilk organize mizah sitesi. Türk internetinin jargonunun doğduğu yer. İnci Sözlük, Zaytung, Onedio, Bobiler gibi örneklerin öncülü. 

Met-üst’e göre yan yana odalarda yaşıyoruz ama birbirimizi internetten takip ediyoruz!

Beyazıt Öztürk’ün karakterlerinden ‘Psikopat’.


Turist Ömer’in yıllar öncesinden size selamı var.

Latif Demirci seçti... 


KEMAL SUNAL 
‘EŞOLUEŞEK HİHİHİHAHAHA...’
O bir dönüm noktasıydı. Şimdiden bakıldığında masumiyetin ifadesi olarak algılanan 70’lerden 80’lere ve dahi 90’lara uzanan çizgide duruşu, gülüşü, saflığı, kurnazlığı, replikleri ve ‘Eşolueşek hihihihahaha’sıyla sinemamıza ve hayatımıza derin izlerini bırakıp gitti. ‘Hababam Sınıfı’ndan ‘Tosun Paşa’ya, ‘Süt Kardeşler’den Zübük’e hatırası her dem taze...


NEKKOYDUN LA KAFANA?
‘Olacak O Kadar’da Levent Kırca’nın oynadığı Baltalı Adam, eve kafasında baltayla girince, Oya Başar’ın canlandırdığı eşinin tepkisi.


150  : Ali Poyrazoğlu’nun maç tezahüratlarına slogan olan ‘Kim Bunlar’ skeçlerinin bölüm sayısı.



Yiğit Özgür, uzun diyaloglarıyla komik karikatürden anladığımız şeyi değiştirdi.

Uğur Gürsoy, 'Fırat' karakteriyle çocukluğumuza döndürüyor...

PERRAN KUTMAN
GELİRSEM ORAYA YIRTARIM AĞZINI... 
Sulukule’nin şenlikli yıllarını Gırgıriye’de izlediğimizde sene 1981’di: Perran Kutman, Adile Naşit, Münir Özkul, Ayşen Gruda, Asuman Arsan, Gülşen Bubikoğlu, Müjdat Gezen...

Cengiz Bozkurt seçti... 
‘Ne Olacak Şimdi? / Şener Şen’in “Yaz kızım, 200 kilo çimento...” 
Gülen Gözler / Adile Naşit’in “Hiii! Nane likörü! Bayılırım!”

Slogan bulamadım... (Gezi duvar yazısı) 

488 bin: Gırgır dergisinin net satışı... 

ZEKİ ALASYA-METİN AKPINAR 
ALO GALAKSİ TAKSİ, ARABA YOK!
Devekuşu Kabare’yi kurdular, ‘Yasaklar’, ‘Deliler’ oyunlarıyla efsane, ‘Köyden İndim Şehire’, ‘Mavi Boncuk’ filmleriyle ayrılmaz ikili oldular.

Ali Poyrazoğlu seçti...
Sözlü mizah geleneğimizde cami hocalarının önemli bir yeri var. Eskiden kahvehanelerde sarayı ve yönetimi bile çok sert hicvederlermiş. 
Cüppeli Ahmet Hoca: 'Ne kadar sevap, o kadar huri..' 

Selçuk Erdem tarihe ayna tutuyor.

CEM YILMAZ 
‘UZAYLI DA OLSA İNSAN İNSANDIR...’
Sadri Alışık’tan devraldı bayrağı; önce ‘Ormanda derler ki Kızılmaske 10 kaplan gücündedir’ karikatürleri, sonra kendine özgü gösterileri ve nihayetinde sinema macerası derken Türk’ün uzaydaki, geçmişteki, ‘Yahşi Batı’daki ve şimdiki zamandaki özgüvenle dolu serüvenleriyle bizi, bize en iyi anlatan oldu. ‘Hokkabaz’lığa ve Yeşilçam’a olan saygısı da cabası...

Ata Demirer seçti... 
Hababam Sınıfı’nda Kemal Sunal’ın “Hocam bize ‘Funku mu’ öğreteceksiniz?” repliği.

DEMET AKBAĞ 
KOMİKLİK FENTEZİSİ



Bir Demet Tiyatro’da Demet Akbağ’dan ‘Feriştah Yenge’ tiplemesi.


Mizahımızın gücü köklerimizden geliyor; ‘Nasrettin Hoca’mızdan, ‘Keloğlan’ınımızdan, Hacivat ve Karagöz’ümüzden, meddah ve ortaoyuncularımızdan...

Hürriyet

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder